植松奎二〈日本〉
みえないエネルギー
天と地と海との間に
Artist:Keiji Uematsu(Japan)
Title:Invisible Energy-Between Heaven and Sea and Earth
Photo:Kichiro Okamura
11月半ばから12月に掛けて北陸では猛烈な風が吹き荒れ、雷が激しく鳴り響く日があり、この天候のことを石川や富山では「鰤おこし」と呼ぶ。珠洲の冬の海へ落ちる雷、それは閃光と雷鳴をともない、ふだんは目に見えない大きな自然のエネルギーの存在を感じる瞬間である。 長年珠洲の地に根をはったのちに倒木した御神木も組み込まれ、膨大な時空の重なりが体感されるインスタレーション。
From mid-November through December in the Hokuriku region, fierce winds blow with days of violently rumbling thunder. In places including Ishikawa and Toyama prefectures, this phenomenon is known as buri-okoshi, or “waking the yellowtail.” When thunderbolts strike the winter sea in Suzu, they are accompanied by flashes of light and peals of thunder. It is a moment when one feels the presence of a great natural energy usually invisible to the eye. Incorporating a sacred tree that spent many years growing its roots in the soil of Suzu before later falling, this installation lets the visitor experience a great convergence of time and space.
Keiji Uematsu(Japan)
1947年兵庫県生まれ。美術家。1975年渡独。以後、ヨーロッパ各地で展覧会を開き国際的に活躍。1976年ストックホルム近代美術館、1981年PS1、ニューヨークで個展。1988年 ヴェネツィア・ビエンナーレ日本代表。
1997年、2006年 西宮市大谷記念美術館 個展。2003年北九州市美術館 個展。
2001年「Performing for the Camera」テートモダン、ロンドン。
2013年中原悌二郎賞受賞。
2021年「みえないものへ、触れる方法ー直観」芦屋市美術博物館 個展。
ほか国内外での個展・グループ展多数。
主なパブリックコレクションに兵庫県立美術館、西宮大谷記念美術館、国立国際美術館、神奈川県立近代美術館、カルティエ現代美術財団、ブレーメン美術館、MoMA NYほか。現在、箕面市とデュッセルドルフにスタジオを構え、制作と発表を続けている。
世界の構造、存在、関係をよりあらわに見えるようにして何かを発見したい、見えないものを見えるようにしたいといつも思いながら制作してきた。
それは、時には物と物との間にある重力、引力といった目に見えない普遍的な力への関心であったり、根源的なものと宇宙的な力への素朴な関心である。そして自然や地球、宇宙といったものに囲まれてる人間の存在に対する問いかけである。
主な展覧会歴
-2022年 『超コレクション展 99のものがたり』大阪中之島美術館
-2022 年『植松奎二 ナンセンスな旅への招待ーみることの夢』鹿児島県霧島アートの森
-2021年『植松奎二 みえないものへ、触れる方法ー直観』芦屋市立美術博物館
Born in Hyogo in 1947. Artist. Moved to Germany in 1975. Since then he has held exhibitions all over Europe and is active internationally. Held solo exhibitions at the Museum of Modern Art, Stockholm, in 1976, and at PS1, New York, in 1981. 1988 Japan representative at the Venice Biennale. Held solo exhibitions at the Otani Memorial Museum of Art, Nishinomiya City, in 1997 and 2006. Solo exhibition at the Kitakyushu City Museum of Art in 2003. "Performing for the Camera" Tate Modern, London, in 2001. Received the Teijiro Nakahara Award in 2013. Solo exhibition "Ways of Touching the Invisible=Intuition" at Ashiya City Museum of Art and History in 2021. Many other solo and group exhibitions in Japan and overseas. His major public collections include the Hyogo Museum of Art, the Nishinomiya Otani Memorial Museum, the National Museum of Art, Osaka, the Museum of Modern Art, Kanagawa, the Cartier Foundation for Contemporary Art, the Bremen Museum, MoMA NY, and others. Currently, he has studios in Minoh City and Düsseldorf, where he continues to produce and present works.
He has always wanted to discover something by making the structure, existence and relationships of the world more visible, and to make the invisible visible. Sometimes it comes from an interest in invisible universal forces such as gravity and attraction that exist between objects, or a simple interest in primordial things and cosmic forces. It is also an inquiry into human existence, which is surrounded by things like nature, the earth and the universe.
Representative exhibitions
-『Hello! Super Collection 99 untold stories』2022 Nakanoshima Museum of Art, Osaka
-『Keiji Uematsu An Invitation to α Nonsensical Journey ー Dream of Seeing』Kirishima Open Air Museum
-『Keiji Uematsu Ways of Touching the Invisible= Intuition 』 Ashiya City Museum of Art and History
撮影:Takuma Uematsu
《見えない力ー天と地の間に》「ナンセンスな旅への招待―みることの夢」、霧島アートの森(鹿児島)、2022年
撮影:Takuma Uematsu
《枝とともにーエネルギーに触れる》「ナンセンスな旅への招待―みることの夢」、霧島アートの森(鹿児島)、2022 年